CENTRUL DE CONSULTANȚĂ ȘI ASISTENȚĂ
pentru instituțiile mass-media independente regionale

CENTRUL DE CONSULTANȚĂ ȘI ASISTENȚĂ
pentru instituțiile mass-media independente regionalet

Întrebări/răspunsuri

Consultantul în web design

Ce dimensiuni și proporții folosesc pentru canalele de Social Media?

Deseori apare întrebarea – ce dimensiuni să folosesc pentru imaginea principală de pe canalul de YouTube. Sau – care sunt proporțiile pentru imaginea de cover pentru Facebook, sau ce dimensiuni să folosesc pentru un story pe Instagram?  

Cel mai bun ajutor în astfel de cazuri este site-ul Canva.com. Aici poți găsi template-uri gata pentru principalele platforme Social Media:

    • YouTube cover
    • YouTube thumbnail
    • Facebook cover
    • Facebook post
    • Instagram story
    • TitkTok video, etc.

Care sunt cerințele pentru a porni monetizarea pe canalul de YouTube și cum activez monetizarea pe YouTube?

  • Respectarea Politicilor YouTube privind generarea de bani
  • Nu ai avertismente active privind Regulile comunității pe canal
  • Ai mai mult de 4.000 de ore valide de vizionare publică în ultimele 12 luni
  • Ai peste 1.000 de abonați
  • Ai un cont AdSense conectat

Dacă ai îndeplinit toate condițiile pentru pornirea monetizării, poți aplica pentru activarea generării de bani:

  • Mergi la YouTube Studio
  • Click pe Setări
  • Click pe Canal
  • În Tab-ul Informații de bază, la Țara de domiciliu, alege România și salvează
  • Click pe Generarea de bani
  • Semnează că ești de acord cu Condițiile stipulate și expediază cererea

O notificare va veni pe contul de e-mail folosit, în cazul în care canalul va fi acceptat pentru monetizare

Cum pot afla dacă mi-a fost spart contul de e-mail sau numărul de telefon?

Cea mai extinsă bază de date de conturi sparte o găsiți pe site-ul https://haveibeenpwned.com/.

Acest serviciu deține date despre mai mult de 11 miliarde de conturi sparte.

Pentru a verifica dacă vă sunt afectate conturile de e-mail sau număr de telefon, introduceți direct pe pagina de start adresa sau numărul. Veți obține o listă de site-uri / platforme unde a fost folosită adresa de e-mail sau numărul de telefon și care au fost sparte (în cazul în care există astfel de probleme). Totodată, veți fi notificat că totul este în ordine, dacă acestea nu apar în baza de date a conturilor sparte.

În cazul în care conturile sunt compromise, schimbați parola pe site-urile / platformele indicate pe acest site.

Cum se face schimbul securizat de documente?

Dacă aveți fișiere care conțin date senzitive și vreți să le transmiteți altei persoane, puteți folosi mai multe metode:

  1. Setați parolă pentru documente de tip Word, Excel, PDF
  2. Arhivați documentul / documentele și setați o parolă pentru arhivă
  3. Transmiteți fișierele / arhivele prin e-mail, iar parola prin messengere securizate de tipul Telegram sau Signal
  4. Puteți să faceți și split de parole – jumătate din parolă o transmiteți ăntr-un messenger, a doua jumătate – prin mail, alt messenger, sms, etc.

Ce tip de fișiere pot fi infectate de viruși?

Fiți atenți la deschiderea fișierelor de tipul Word (.doc, .docx), Excel (.xls), PDF, EXE, etc. Acestea pot fi infectate de viruși. Verificați sursa din care provin aceste fișiere, iar înainte de a le deschide, scanați-le cu un antivirus.

Totodată, fișiere de tipul .mp4, .avi, .txt, .jpeg, .jpg nu pot fi infectate. Știind despre acest lucru, răufăcătorii pot ascunde fișiere periculoase infectate (.exe, .doc) după extensiile specificate mai sus. De aceea, oricum este recomandat să le scanați cu un antivirus înainte de a le deschide.

Cum securizez contul de Facebook?

Sunt niște reguli simple care te vor ajuta să eviți majoritatea problemelor legate de securitatea contului:

  • Nu folosi parola de Facebook pe niciun alt site online și nu o dezvălui niciodată nimănui
  • Parola trebuie să fie greu de ghicit, deci nu folosi numele tău sau cuvinte uzuale
  • Escrocii pot crea site-uri web false care seamănă cu Facebook și îți pot solicita să te conectezi cu adresa de e-mail și parola
  • Verifică URL-ul site-ului web înainte să introduci informațiile de conectare. Dacă ai dubii, tastează www.facebook.com în browser pentru a deschide Facebook
  • Nu redirecționa către alte persoane e-mailuri de la Meta (Facebook), deoarece pot conține informații sensibile despre contul tău
  • Deconectează-te de la Facebook atunci când utilizezi un computer folosit în comun cu alte persoane
  • Nu apăsa niciodată pe linkuri suspecte, chiar dacă par să provină de la un prieten sau de la o companie de care ai auzit. Printre acestea se numără și linkurile de pe Facebook (de exemplu, la postări) sau din e-mailuri
  • Reține: Meta (Facebook) nu îți va solicita niciodată parola într-un e-mail
  • Dacă vezi un link suspect pe Facebook, raportează-l

Cum securizez contul de YouTube?

Deseori în redacții acces la contul de YouTube se face prin contul principal de Google, astfel user / parola ajunge pe mâna tuturor persoanelor din redacție. Aceasta vulnerabilizwează acest cont. Pentru a vă proteja, se recomandă de a atribui roluri persoanelor din redacție (este nevoie ca aceștia să aibă un cont de Google personal). Iată pașii:

  • Mergeți pe adresa https://studio.youtube.com/
  • Click pe Setări
  • Click pe Permisiuni
  • Click pe Invită
  • Introduceți adresa de e-mail și rolul pe care vreți să-l atribuiți

Ce este un favicon, de ce este important și cum îl creez?

Faviconul este o pictogramă mică de 16×16 pixeli care servește ca branding pentru site-ul dvs. Scopul său principal este de a ajuta vizitatorii să găsească mai ușor pagina dvs. atunci când au mai multe file (tab-uri) în browser deschise. Datorită dimensiunilor lor mici, favicon-urile funcționează cel mai bine ca imagini simple sau cu unul până la trei caractere de text. Favicon-urile nu trebuie confundate cu logo-urile, dar uneori sunt aceleași. Datorită dimensiunii și rezoluției sale mici, favicon-ul poate avea nevoie să aibă o dimensiune și mai mică sau să facă parte din logo-ul original al unei companii.

Crearea unei favicon este un pas mic, dar important pentru crearea unui site web. Acesta adaugă legitimitate site-ului dvs. și vă ajută să vă îmbunătățiți brandingul online, precum și încrederea din partea potențialilor consumatori. Acestea sunt un marcator vizual imediat pentru site-ul web, care permite identificarea ușoară și rapidă pentru utilizatorii web.

Un instrument gratuit și bun pentru crearea unui favicon este https://favicon.io/ 

SEO pe Youtube. Care sunt elementele principale?

Titlul: 

Folosiți cuvintele cheie relevante la începutul titlului și limitați-le la aproximativ 60 de caractere, astfel încât să apară complet în căutare

Etichete: 

Includeți până la 10-15 etichete pentru fiecare videoclip, de la cuvinte cheie generale la mai specifice. Ar trebui să fiți gata să alegeți cele mai bune și mai relevante etichete care vă vor optimiza canalul

Descriere 

Deși descrierea dvs. poate avea până la 5.000 de caractere (și vă recomandăm să folosiți cât mai mult din acest spațiu alocat posibil), asigurați-vă că prima sau două propoziții sunt suficient de convingătoare pentru a atrage atenția persoanelor care derulează căutările lor. Includeți un îndemn la sfârșitul descrierii, care le spune spectatorilor ce trebuie să facă în continuare. Acesta este un alt loc în care îi puteți ruga să se aboneze la canal, să vă viziteze site-ul web, alte rețele sociale, să caute produse sau să vizioneze mai multe videoclipuri.

Ce este un sitemap (harta site-ului) și de ce este acesta important?

Sitemap (harta site-ului) este un fișier XML cu link-uri către fiecare pagină importantă de pe site-ul tău. Adică este ca o hartă care arată cum să ajungi în anumite locuri de pe site-ul tău.

Motoarele de căutare precum Google pot folosi o hartă a site-ului pentru a vă accesa cu crawlere site-ul mai bine și pentru a se asigura că nicio pagină web semnificativă nu este lăsată în afara indexării lor. Asta înseamnă că toate vor fi clasate în rezultatele motoarelor de căutare.

Pentru WordPress, puteți utiliza popularul plugin Yoast SEO pentru a crea o hartă a site-ului.

Google Analytics închide Universal Analytics. Ce fac?

Până pe 1 iulie 2023, puteți să folosiți în continuare proprietățile Google Analytics universal și să colectați date noi în ele.

După 1 iulie 2023, veți putea să accesați datele prelucrate anterior în proprietatea Google Analytics universal timp de cel puțin șase luni. Este recomandat să exportați rapoartele vechi în acest interval de timp, pentru a avea acces la ele și după această dată.

Totodată, vă recomand să treceți la Google Analytics 4 cât mai curând posibil. Astfel, veți putea să adunați datele statistice necesare și să vă familiarizați cu noua experiență, asigurând continuitatea după retragerea Google Analytics universal.

Ce este fișierul Robots.txt și la ce folosește?

Robots.txt este un fișier text creat de webmasteri pentru a instrui roboții web (de obicei roboții motoarelor de căutare) cum să acceseze cu crawlere paginile de pe site-ul lor. Fișierul robots.txt face parte din protocolul de excludere a roboților (REP), un grup de standarde web care reglementează modul în care roboții accesează cu crawlere web, accesează și indexează conținutul și oferă acel conținut utilizatorilor. REP include, de asemenea, directive precum meta-roboți, precum și instrucțiuni la nivel de pagină, subdirector sau site-uri despre modul în care motoarele de căutare ar trebui să trateze link-urile (cum ar fi „follow” sau „nofollow”).

În practică, fișierele robots.txt indică dacă anumiți agenți de utilizator (software de crawling web) pot sau nu accesa cu crawlere părți ale unui site web. Aceste instrucțiuni de accesare cu crawlere sunt specificate prin „interzicerea” sau „permiterea” comportamentului anumitor (sau a tuturor) agenților utilizatori.

Fișierul dat trebuiește încărcat în mapa principală a site-ului și are următoarea adresă https://domeniulmeu/robots.txt

Ce este fișierul Ads.txt și cum îl integrăm pe site?

Ads.txt este un fișier text care conține o listă de vânzători digitali autorizați. Editorii îl folosesc pentru a defini parteneri de încredere care au permisiunea de a-și vinde inventarul. Scopul unui astfel de fișier este de a permite potențialilor cumpărători media să verifice vânzătorii de anunțuri și să fie siguri că își vor cheltui banii pentru o impresie de înaltă calitate. În acest fel, agenții de publicitate pot evita frauda. Această inițiativă a fost dezvoltată de IAB Tech Lab în cadrul programului său de transparență care vizează eliminarea falsificării în domeniul vînzărilor online.

Fișierul dat trebuiește încărcat în mapa principală a site-ului și are următoarea adresă https://domeniulmeu/ads.txt

Google Ad Manager. Ce este și cum îl integrez pe site?

Google Ad Manager este o platformă de gestionare a anunțurilor pentru editori care au vânzări directe. Ad Manager oferă control granulat și acceptă mai multe schimburi de anunțuri și rețele, inclusiv AdSense, Ad Exchange, rețele terță parte și schimburi terță parte.

Pentru un cont de Ad Manager aveți nevoie de un cont AdSense activ.

Accesați https://admanager.google.com/ și parcurgeți toți pașii pentru a vă activa contul.

După aceasta, creați inventarul – Inventory și integrați codurile pe care le obțineți în locurile unde vreți să vă apară publicitatea.

Următorul pas este să vă creați campaniile publicitare, unde puteți pune atît publicitate directă, cît și publicitate de la Google (AdSense sau AdExchange), dar și alte rețele de publicitate programmatic.

Ce este un ToR (Termeni de Referință) și când aveți nevoie de acesta

Termenii de referință este un document care:

  • Definește scopul și structura unui proiect
  • Arată modul în care proiectul în cauză va fi definit, dezvoltat și verificat

Aveți nevoie de acesta în următoarele cazuri:

    • Vreți să anunțați un tender / concurs pentru dezvoltarea site-ului / aplicației
    • Vreți să aplicați pentru finanțarea dezvoltării site-ului / aplicației (parțial)
    • Vreți să descrieți dezvoltatorului deja existent modificări esențiale pentru site / aplicație

Care sunt elementele de bază ale Termenilor de Referință?

  1. Partea introductivă:
    • Descriere succintă a organizației / instituției
    • Descriere succintă a noului proiect ce se vrea a fi realizat
  2. Scop / Obiective:
    • Descrieți într-o propoziție de ce aveți nevoie de modificări
    • Descrieți în trei – cinci puncte obiectivele
  3. Cerințe
    • Design – Descrieți în cuvinte cum vreți să arate site-ul / aplicația. Dați exemple
    • Tehnice – Descrieți în cuvinte tot ce vreți să modificați pe site. Este recomandat să participe un specialist în domeniu
    • Hosting – Dacă solicitați și servicii de hosting, specificați acest lucru; Dacă aveți deja hosting sau vă asumați să-l întrețineți – specificați acest lucru în document
    • Mentenanță – De obicei, după predarea unui site, este prevăzută o perioadă de mentenanță de câteva luni. Specificați acest lucru. Dacă vă propuneți să lucrați pe termen îndelungat, descrieți în câteva puncte ce include aceasta
  4. Durata / Data limită – Data limită de depunere a cererii de participare; Termenul de executare a lucrărilor; Durata serviciului de mentenanță (dacă acestea sunt prevăzute)
  5. Criterii de eligibilitate / evaluare – Calificări; Persoană fizică / juridică; După ce criterii va fi ales învingătorul
  6. Documente necesare – Descrierea companiei; Portofoliu; Scrisoare de garanție; Documente – persoană juridică; Oferta financiară; Oferta tehnică
  7. Date de contact – Persoana de contact; Număr de telefon; Adresă de e-mail; Elemente specific

Ce sunt pluginurile pentru WordPress și la ce servesc acestea?

Pluginurile sunt programe care pot să se integreze într-un alt program (numit „de bază”) pentru a îndeplini funcții specifice.

La ce serversc acestea? Aproape tot ce vreți să obțineți de la un site pe WordPress are un plugin:

  • SEO
  • Forme de contact
  • Statistici
  • Afișare specifică a conținutului
  • Peformanța site-ului, etc.

Unde pot fi găsite? Pe pagina oficială https://wordpress.org/plugins/ sau în panoul de administrare WordPress la compartimentul Plugins.

Câte pluginuri e recomandabil de instalat și care sunt riscurile instalării acestora?

Dacă aveți un hosting slab, la instalarea a mai mult de 5-7 pluginuri, s-ar putea să observați o scădere de viteză și performanță a site-ului și a panoului de administrare. Pentru hosting puternic – limita rezonabilă este de 20 de pluginuri instalate. Totodată, un singur plugin poate cauza problem majore. De aceea, este recomandat să studiați atent ce instalați pe site.

Care sunt riscurile:

  • Securitate – cu cât mai multe pluginuri aveți, cu atât mai vulnerabil este site-ul. Fiecare plugin este ținta unor potențiali hackeri
  • Update – este nevoie să intrați permanent în panoul de administrare și să reînnoiți toate pluginurile. Există probabilitatea ca unele pluginuri să nu aibă actualizări din partea dezvoltatorului cu anii. În acest caz, e recomandat să-l dezinstalați și să instalați ceva asemănător.
  • Coliziune de cod – fiind niște programe dezvoltate de diferiți programatori, pluginurile pot fi de calitate diferită. La un moment, acestea pot intra în conflict între ele. În acest caz, este recomandat să fie dezactivate câte unul pentru a vedea unde este problema.

De ce este important cum arată pagina de articol?

Viteza de încărcare și aspectul grafic plăcut al paginii unui articol este foarte important acum. Pentru mulți utilizatori este o primă cunoștință cu site-ul tău, deoarece o bună parte din utilizatori intră pe link direct de pe rețelele de socializare, agregatoare de știri, etc.

Vremurile când utilizatorii intrau direct pe prima pagină a site-ului ca să navigheze de acolo mai departe trec. Deaceea, este foarte important ca să-i dai vizitatorului cât mai mult conținut relevant, dar, fii atent, nu exagera. Pune un link-două în articol; sub articol – o listă de 3-5 articole similare; sub aceasta, o listă cu ultimele știri.

Astfel, îți crești șansele ca utilizatorul să nu iasă din prima de pe site după ce a citit știrea pe care a intrat de pe Facebook, spre exemplu.

Ce sunt etichetele (tag-urile) și la ce folosesc acestea?

Etichetele sunt tag-uri (în traducere), mai exact cuvinte sau expresii relevante pentru conținutul unui articol. Ele te ajută pe tine să organizezi, iar pe vizitatorii site-ului să urmărească materiale similare, pe care tu le-ai tag-uit cu un anumit cuvânt sau expresie.

Tag-urile reprezintă un instrument de marketing util care ajută utilizatorii să identifice informații care au tematici asemănătoare. Aceste informații, cu ajutorul tag-urilor, sunt centralizate și grupate sub aceeași etichetă / tag. Cu alte cuvinte, tag-urile au rolul să faciliteze o navigare mai ușoară și să ajute utilizatorii să ajungă mai ușor și rapid la conținutul dorit.

Tag-urile / etichetele pot fi comparate cu acele cuvinte-cheie care indică motoarelor de căutare gradul de relevanță a conținutului. Dacă ai un tag foarte important și îl folosești în mai multe articole, acesta va crea o pagină foarte relevantă și calitativă din punct de vedere SEO.

Este important să nu faci abuz, adică să nu folosești foarte multe tag-uri. Important este să creezi multe articole în care să folosești un anumit tag – care poate fi un cuvânt de căutare relevant pentru site-ul tău.

Cum inserez un document, PDF, tabel, prezentare într-un articol cu ajutorul Google?

Puteți face un document, un tabel, o prezentare sau un formular disponibil pentru a fi vizualizat pe un site web existent prin încorporarea acestuia în site-ul sau blogul dvs.

Pentru aceasta, urmați următorii pași:

Deschideți un fișier în Documente Google, Foi de calcul sau Prezentări.

În partea de sus, unde sunt trei puncte, faceți clic pe Fișier, apoi Partajați și apoi Publicați pe web.

În fereastra care apare, faceți clic pe Încorporare.

Alegeți o opțiune de publicare:

Foaie de calcul: alegeți să publicați întreaga foaie de calcul sau foi individuale.

Prezentare: alegeți o dimensiune de prezentare și cât de rapid să schimbați diapozitivele.

Faceți clic pe Publicare.

Copiați codul HTML în caseta de text și inserați în site-ul sau blogul dvs.

De ce este bine să folosești infografice și ce instrumente folosim pentru a le crea?

Infograficele ajută la recepționarea în mod rapid și distractiv a informației, de a afla sau de a învăța mai multe lucruri despre un anumit subiect, fără a fi nevoie să citești zeci de pagini despre acel subiect. Vine din combinația cuvintelor “informație” și  “grafic”. Deci, este un grafic plin de informații. Infograficele de calitate, au de 30 de ori mai multe șanse să fie citite decât articolele. Asta din cauza că, 40% din oameni reacționează mai bine la informația vizuală decât la text. Cei care folosesc infografice își cresc traficul, în medie, cu 12% mai mult decât cei care nu le folosesc.

Mai jos este o listă de instrumente care vă pot ajuta pentru a crea infografice:

Infogr.am – Infogram este un instrument grozav, cu o mare varietate de grafice, diagrame și hărți, precum și capacitatea de a încărca imagini și videoclipuri pentru a crea infografice interesante. Introduceți și editați datele care compun infograficul într-un instrument în stil Excel, al cărui conținut se reflectă în designul dvs. Software-ul va schimba automat aspectul infograficului pentru a reprezenta perfect datele dvs. Până la 10 infografice și 13 hărți, instrumentul este gratuit.

Piktochart – Dacă sunteți în căutarea unui creator de infografice pentru începători, piktochart elimină munca de bază a proiectării unui infografic, oferindu-vă șabloane ușor de personalizat. Are și o versiune fără plată, doar că infograficul va avea watermark.

Canva – binecunoscutul instrument de design online puternic și ușor de utilizat, dispune și de un creator de infografic gratuit dedicat, cu sute de elemente de design și fonturi gratuite la îndemână. Există multe alte elemente premium pe care le puteți cumpăra pentru 1 USD.

Unde pot afla mai multe despre SEO?

Există o mulțime de site-uri ce publică zilnic informații utile despre SEO. Vedeți mai jos o listă scurtă de 5 surse de unde vă puteți informa la această temă

https://www.searchenginejournal.com/

https://searchengineland.com/

https://www.searchenginewatch.com/

https://www.semrush.com/

https://yoast.com/

Ce este un cont de Business Manager pe Facebook și cum îl pot crea?

Business Manager este un instrument oferit de Facebook pentru a te ajuta să-ți organizezi și administrezi afacerea. Ai nevoie de Business Manager dacă ai nevoie de mai mult decât un singur cont de publicitate. Astfel, poți crea conturi de publicitate separate pentru fiecare client sau afacere cu care lucrezi, poți plăti pentru reclame folosind modalități de plată diferite și le poți organiza în funcție de obiective în scopul raportării.

De asemenea, ai nevoie de Business Manager atunci când vrei să rulezi reclame ce țin de subiecte politice, probleme sociale, alegeri, ș.a.

Pentru a crea un cont de Business Manager faceți următoarele:

  1. Deschide pagina https://business.facebook.com/overview
  2. Apasă pe Creează un cont
  3. Introdu un nume pentru afacerea ta, numele tău și adresă de e-mail de serviciu și apasă pe Continuare
  4. Introdu detaliile afacerii și apasă pe Trimite

Cum putem adăuga o pagină în Business Manager pe Facebook?

Când adaugi o Pagină de Facebook în contul tău de Business Manager, poți să administrezi activitatea Paginii cu un singur instrument. Dacă adaugi o Pagină în contul tău de Business Manager, afirmi că afacerea ta deține Pagina respectivă.

Pentru început, asigură-te că:

  • Ai o Pagină principală pentru a solicita accesul sau pentru a adăuga o altă Pagină verificată
  • Trebuie să fii administratorul Paginii de minimum 7 zile
  • Trebuie să fii un administrator al contului de Business Manager
  • Pagina pe care încerci să o adaugi nu este deținută de altă persoană sau afacere. Fiecare Pagină poate fi deținută numai de o singură afacere. Dacă vrei să adaugi o Pagină pe care nu o deții, proprietarul Paginii îți poate transfera dreptul de proprietate asupra Paginii

Pentru a adăuga o Pagină în contul tău de Business Manager, parcurge etapele următoare:

  • Deschide Setările afacerii. Acestea apar ca o pictogramă rotiță în bară laterală.
  • În secțiunea Active de afaceri, apasă pe Conturi. Apoi, apasă pe Pagini.
  • Apasă pe Adaugă în meniul vertical.
  • Selectează Adaugă o Pagină.
  • Introdu numele sau URL-ul Paginii de Facebook.
  • Apasă pe Adaugă o Pagină. Ar trebui să-ți vezi Pagina pe ecranul următor. De aici, poți să adaugi persoane care să administreze această Pagină.
  • Dacă Pagină este asociată unui cont Instagram de afaceri, trebuie să adaugi și contul de Instagram respectiv în Business Manager

Ce este https într-o adresă web și de ce este important ca site-ul tău să-l aibă?

Dacă sunteți pe World Wide Web de ceva timp, este posibil să fi observat o creștere a site-urilor care au o adresă URL care începe cu HTTPS față de HTTP. HTTPS este versiunea securizată a HTTP. HTTP este protocolul prin care datele sunt transmise între un browser web, cum ar fi Chrome sau Firefox, și un site web. S în HTTPS înseamnă „Securizat”, deoarece acest site web are o conexiune securizată.

Când vizitați o pagină web în browser și vizitați un site HTTPS, îi solicitați certificatul SSL. Certificatul deține o cheie pe care browserul o deblochează pentru a crea o sesiune securizată în timpul vizitei site-ului respectiv. Certificatul SSL este utilizat o singură dată și creează o conexiune unică și sigură la site.

Când vizitați un site prin HTTP, toată comunicarea are loc prin text simplu și acest lucru poate fi citit destul de ușor de orice hacker care poate întrerupe conexiunea dintre browser și site-ul dvs.

HTTPS este valoros deoarece protejează toate comunicările și informațiile despre clienți. HTTPS lucrează, de asemenea, pentru a legitima orice site care îl folosește, deoarece companiile care folosesc HTTPS pot fi verificate. În cazul oricărui site de comerț electronic, în special, clienții se vor simți mai în siguranță la cumpărături acolo.

Astăzi, nu există prea mult conținut pe care utilizatorii sau creatorii de site-uri web doresc să fie transmis pe web, care să nu fie destul de sigur și, în general, ar prefera ca un site web să aibă o conexiune sigură. Deci, creatorii de site-uri web se asigură că site-urile lor sunt HTTPS versus HTTP, chiar dacă rulează un site informativ destul de inofensiv de știri, de exemplu.

Site-urile HTTPS sunt, de asemenea, mai frecvente în zilele noastre, deoarece configurarea lor a devenit mult mai simplă și mai ieftină. Este posibil să obțineți certificatul gratuit din mai multe surse și, de asemenea, multe pachete de site-uri de găzduire web vin deja cu HTTPS ca protocol implicit.

 

Cum puteți vedea în Google Analytics cine vă citează cel mai des

  1. Deschideți Google Analytics
  2. Mergeți la Achiziție (Acquisition)
  3. Alegeți Tot volumul de trafic (All Traffic) – Canale (Channels)
  4. În Partea de sus alegeți perioada de timp care vă interesează
  5. Faceți click pe Referral
  6. Lista care va apare reprezintă sursele în care a apărut site-ul dvs. și cât trafic v-a adus fiecare
  7. La click pe fiecare sursă în parte, veți obține o listă a articolelor menționate

Ce este ecusonul Verificat pe Facebook și cum poate fi acesta solicitat?

Ecusonul Verificat  apare în dreptul numelui unei Pagini sau al unui profil de Facebook. Acesta semnifică faptul că Facebook a confirmat că Pagina sau profilul respectiv este prezența autentică a persoanei publice sau a mărcii globale pe care o reprezintă. 

Trebuie de menționat că acest ecuson se obține destul de greu, iar în Republica Moldova puține instituții mass-media îl au (ex.: ZdG.md, Radio Europa Liberă, TV8.md, etc.)

Totuși, dacă vreți să solicitați obținerea acestuia, mergeți pe acest link și îndepliniți întocmai condițiile stipulate aici.

Ce sunt meta tags și de ce acestea sunt importante pentru SEO?

Meta tags sunt elemente HTML, inserate în codul site-ului, cu scopul de a oferi informații sau instrucțiuni. Sunt folosite de roboții motoarelor de căutare pentru a descrie conținutul paginii și pentru a le indica cum să o indexeze. Practic, ele îi spun lui Google ce conține un site, iar dacă acestea sunt optimizate și scrise astfel încât frazele să fie logice și să conțină cuvinte cheie, motorul ia meta descrierea și nu un fragment din conținut, pentru a evidenția mai bine cuvintele căutate. Totodată, dacă sunt optimizate corect, îmbunătățesc șansele de a obține o rată mai bună de click în rezultate, întrucât pot influența direct decizia utilizatorilor de a da click.

Care sunt cele mai importante meta tags?

Cele mai cunoscute sunt Meta Title, Meta Description, Meta Language și Meta Keywords. Dacă primele 3 sunt absolut imperative, ultima și-a pierdut locul în ierarhie și nu mai este luată în considerație de motoarele de căutare.

Ce sunt etichetele Open Graph și de ce acestea sunt importante pentru Social Media?

Etichetele OG sau meta etichetele cu grafice deschise sunt foarte populare pentru a fi utilizate în social media, cum ar fi Facebook și Twitter. 

Meta etichetele grafice deschise (Open Graph Meta Tags) vă pot permite să controlați ce va apărea atunci când o pagină este partajată pe Facebook. Dacă doriți să profitați de acest lucru și să vă transformați pagina în obiecte grafice, trebuie să adăugați metadate de bază pe pagina dvs.

Cum puteți utiliza etichetele OG?

Există patru proprietăți necesare pentru fiecare pagină. Cele patru proprietăți necesare sunt:

Og: titlu: titlul obiectului dvs. așa cum ar trebui să apară pe pagina dvs.

Og: tip: pur și simplu tipul obiectului. Aceasta poate include videoclipuri, imagini sau alte obiecte.

Og: imagine: după cum sugerează și numele, adresa URL a unei imagini.

og: url: adresa URL care va fi utilizată în grafic.

Aici găsiți mai multă informație despre setarea corectă a OG Tags pe WordPress cu ajutorul Yoast SEO plugin.

Ce instrumente există pentru crearea de bannere?

Bannerele pot fi create cu orice instrument  pe care îl cunoașteți – Adobe Photoshop, Adobe InDesign, Canva, etc. Dacă vreți să creați bannere animate, aveți două opțiuni – le faceți ca GIF-uri animate sau în format HTML5. GIF-uri animate le puteți crea, spre exemplu, în Photoshop, dar neapărat, să optimizați imaginile. Recomandarea mea pentru bannere animate este să le creați în format HTML5. Un instrument bun și gratuit pentru a crea bannere în HTML5 este Google Web Designer – https://webdesigner.withgoogle.com/. Au și o colecție mare de tutoriale – https://webdesigner.withgoogle.com/resources/, unde puteți învăța să creați bannere animate de orice complexitate.

Care sunt mărimile standard ale bannerelor web?

În primul rând, trebuiește de separat mărimile acestora în dependență de faptul pe ce dispozitiv apar. Mă voi referi la două, cel mai des folosite la ziua de azi – dispozitive mobile și computere (laptopuri, staționare).

Pentru telefoanele mobile, cele mai des folosite mărimi ale bannerelor sunt:

300×250 – Medium rectangle

336×280 – Large rectangle

320×50 – Mobile leaderboard

Pentru ecrane mai mari – computere staționare, laptopuri, cele mai des folosite mărimi sunt:

728×90 – Leaderboard

300×250 – Medium rectangle

336×280 – Large rectangle

300×600 – Half page

Circa 40% din toate bannerele existente pe web sunt de mărimea 300×250. Țineți cont de aceste mărimi atunci când creați spații pentru bannere pe site sau faceți designul unor bannere.

Cum poate fi adăugat site-ul pe Google News?

Deși Google News preia știri de pe diferite site-uri în mod automat, există un instrument prin care puteți notifica acest serviciu despre noile știri care apar pe site-ul vostru. Pentru aceasta, intrați cu un cont Google pe adresa – https://publishercenter.google.com/. Vă recomand să utilizați același cont Google pe care îl folosiți și pentru alte instrumente pentru site-ul vostru (Analytics, Search Console, AdSense, etc.). Despre configurarea acestui serviciu puteți citi aici – https://support.google.com/news/publisher-center#topic=10630761. Adăugarea site-ului prin acest instrument nu înseamnă că neapărat știrile voastre vor apărea pe Google News, însă sporește șansele.

Ce este Google Search Console și de ce este importantă implementarea acestui instrument?

Google Search Console este un instrument gratuit oferit de Google care vă ajută să înțelegeți mai bine performanța site-ului vostru din punct de vedere SEO. Implementarea acestuia este la fel de importantă ca și a unui cod Google Analytics. Veți avea acces la date ce țin de cuvinte cheie și pagini ce vă aduc trafic din căutările de pe Google. Veți înțelege mai bine care sunt plusurile, dar și minusurile optimizării SEO a site-ului. De asemenea, în ultimul timp, Google Search Console, afișează și datele despre performanțele site-ului pe Google News și Google Discover.

Recomand cu încredere implementarea acestui instrument, dar și sincronizarea acestuia cu contul vostru de Google Analytics.

Vedeți aici pas cu pas implementarea și configurarea Google Search Console – https://raddinteractive.com/how-to-set-up-google-search-console-getting-started-easily/ 

Șapte pluginuri pentru WordPress pe care să le luați în considerație

    1. WP Super Cache – Sporirea vitezei de încărcare a site-ului
    2. Yoast SEO – Optimizarea pentru motoarele de căutare
    3. Smush – Optimizarea și compresarea imaginilor
    4. UpdraftPlus – Creare backup-uri automate
    5. Classic Editor – Trecerea de la noul editor WordPress la cel vechi
    6. PowerPress – Creează-ți podcast direct pe site
    7. Elementor – Posibilitatea de a crea pagini cu design diferit decât cel prestabilit

Zece lucruri la care sa atrageți atenția pe site-ul vostru

  1. Investiți în viteza de încărcare rapidă a paginii
  2. Folosiți primul ecran pentru a atrage vizitatorii
  3. Nu oferiți prea multe opțiuni utilizatorilor
  4. Simplificați unde puteți
  5. Evitați să folosiți carusele, glisoare, tab-uri
  6. Între click și derulare, utilizatorul va alege a doua. Dați prioritate derulării, nu clicurilor
  7. Direcționați atenția utilizatorilor prin indicii vizuale
  8. Folosiți imagini cu oameni (dar nu din stocurile de fotografii)
  9. Prioritizați ordinea articolelor din liste
  10. Folosiți dovezi sociale pentru a vă face site-ul mai atractiv. Numărul de like-uri, share-uri ar putea fi un astfel de indicator

Cum putem verifica performanțele site-ului?

Unul din instrumentele cele mai eficiente care verifică cât de bun este site-ul, dar și care vine cu recomandări în ce direcție ar mai trebui de lucrat este web.dev. Este un produs Google care vă testează site-ul pe patru dimensiuni:

  1. Performanța – analizează cât de rapid este site-ul și arată ce trebui de îmbunătățit.
  2. Accesibilitatea – analizează site-ul din punct de vedere al utilizatorului – cât este de ușor de navigat, cum sunt aranjate elementele, ș.a.m.d.
  3. Cele mai bune practici – testează site-ul la eventuale vulnerabilități, dar și vine cu recomandări ce țin de cele mai bune practici în domeniul web design.
  4. SEO – arată cât de bun este site-ul pentru motoarele de căutare.

Pentru un audit complet, intrați pe https://web.dev/measure/. Introduceți adresa site-ului, și în câteva minute veți avea o diagnoză a acestuia.

De asemenea, recomand să citiți și celelalte compartimente cum ar fi:

https://web.dev/learn/

https://web.dev/blog/

Ce dimensiuni și proporții ale imaginilor folosim pentru platformele social media?

O soluție care vă scapă de întrebări precum: ce dimensiune a imaginii să folosesc pe Facebook, dar pentru story-ul de pe Instagram, dar pentru cover-ul de la video-ul încărcat pe YouTube?

Template-uri gata făcute, pentru fiecare platformă social media, le găsești pe Canva.com. Pentru început, versiunea gratuită e mai mult decât suficientă.

Totuși, dacă dispui de un buget anual de 120$, platforma îți pune la dispoziție o mulțime de alte instrumente, printre care – acces la stockul de foto, video, audio; mai multe template-uri; publicarea la data și ora stabilită pe 7 platforme diferite și multe altele.

Ce combinație de fonturi pot să folosesc pentru site?

După cum scriam anterior, majoritatea site-urilor API sunt create în baza unor template-uri create de designeri profesioniști, care satisfac necesitățile minime pentru ca site-ul să aibă un aspect plăcut. Totuși, dacă vreți să schimbați aspectul, urmați sfaturile de mai jos.

Unul din principalele elemente ale designului este fontul utilizat. Scriam anterior și despre combinațiile de fonturi pe care le puteți utiliza. Exisă mai multe instrumente gratuite online, care vă ajută să creați combinații reușite de fonturi atunci când faceți designul unui site.

Unul dintre aceste instrumente ar fi FontPair

– https://www.fontpair.co/all.

Astfel, dacă vreți să schimbați fonturile actuale sau să creați designul de la zero, trageți cu ochiul la combinațiile de fonturi de pe linkul de mai sus.

Mai multe resurse la această temă puteți obține căutând pe Google Font Pairs.

Care este numărul de caractere recomandat per rând pentru o lizibilitate bună?

Numărul potrivit de caractere pe fiecare rând este esențială pentru lizibilitatea textului. 

Luați în considerare acest sfat privind lizibilitatea și lungimea unui rând de text:

– se recomandă în jur de 60 de caractere per rând dacă doriți o experiență bună de lectură pe versiunea desktop a site-ului. 

– când vine vorba de versiunea de mobil, numărul de caractere ar trebui să varieze în jur de 35-40 de caractere per rând.

Vreau să fac un video și am nevoie de muzică. De unde o iau?

Probabil fiecare dintre voi v-ați întâlnit cu această problemă – ați încărcat un video pe Facebook sau YouTube, iar platformele v-au atenționat că este utilizată muzică licențiată. 

Cum evitați această problemă?

Și Youtube, și Facebook au propriile biblioteci de muzică. Acestea pot fi utilizate fără restricții. Însă, atenție, doar pe platforma respectivă.

Pe Youtube, biblioteca o găsiți la adresa:

https://studio.youtube.com/channel/xxxxxxxxx/music,  unde în loc de xxxxxxxxx introduceți ID-ul canalului vostru. ID-ul îl găsiți făcând click pe imaginea colț dreapta (cu logo-ul canalului vostru), iar din meniu alegeți prima opțiune – Your Channel. În adresa din browser va apărea un link de tipul https://www.youtube.com/channel/xxxxxxxxx. Caracterele după channel/ reprezintă ID-ul canalului vostru.

Pe Facebook, biblioteca audio este la această adresă:

https://business.facebook.com/creatorstudio?tab=ct_sound_collection 

 

Cookie-urile. Ce sunt acestea și la ce folosesc?

Ce sunt cookie-urile de pe internet?

Cookie-urile (în română se traduce ca biscuiți) sunt fișiere care stochează informații despre tine, browser-ul tău web și comportamentul tău pe internet. Sunt niște fișiere foarte mici păstrate pe dispozitivul tău (computer, tabletă, telefon mobil), ce pot fi folosite de site-urile sau de aplicațiile web pentru a ajusta experiența ta online.

Ce fac cookie-urile?

Cookie-urile sunt transmise între un expeditor (de obicei un site web sau o aplicație web) și un destinatar (dispozitivul tău). Un cookie este creat și interpretat de către expeditor, în timp ce destinatarul doar îl păstrează și îl trimite înapoi dacă expeditorul cere asta.

Atunci când navighezi pe internet, expeditorul este serverul care găzduiește un site web și destinatarul este browser-ul web care vizitează acel site. Scopul lor este de a identifica utilizatorul, de a verifica activitatea lui din trecut pe acel site și de a oferi conținut specific bazându-se pe aceste date.

Sunt cookie-urile periculoase?

Cookie-urile conțin doar date, nu și cod (instrucțiuni executabile): ele nu pot să șteargă sau să citească nimic de pe PC-ul utilizatorului. Totuși, ele permit detectarea paginilor vizitate de un utilizator pe unul sau mai multe site-uri. Aceste informații pot fi colectate într-un profil al utilizatorului. Acesta este ce-i drept anonim (nu conține informații personale cum ar fi nume sau adresă, cu excepția cazului în care utilizatorul și-a indicat el însuși datele personale), dar conține totuși o adresă IP. Chiar dacă sunt în teorie anonime, datele colectate în acest fel au dat naștere unor îngrijorări cu privire la cât de bine se asigură anonimitatea utilizatorului atunci când navighează pe Internet.

Exemplu de utilizare a cookie-urilor

– După ce ați căutat ceva pe un motor de căutare (ex.: Google), ați observat că au început să vă apară reclame relevante pentru ce ați căutat

– În calitate de administratori ai unor site-uri de știri, vizitați în fiecare zi Google Analytics pentru a vedea statisticile vizitelor, profilul utilizatorilor, cele mai vizitate știri, etc. Toate aceste date sunt colectate și transmise cu ajutorul cookie-urilor

Mai multă informație la acest subiect puteți găsi pe Wikipedia

Gestionarea cookie-urilor în Google Chrome

Care sunt regulile de bază în web design?

Am selectat mai jos câteva din ele:

Simplitate. Vizitatorii nu vin pe site-ul vostru să aprecieze cât de frumos este designul. Ei vin pentru a efectua o acțiune sau pentru a accesa simplu o informație.

Ierarhie vizuală. Elementele importante să fie tot timpul la îndemână.

Ușor de navigat. Utilizatorul nu ar trebui să aibă dificultăți în a naviga din punctul A în punctul B pe site. Străduiți-vă ca totul să fie accesibil în 3 clickuri.

Consistență. Culorile, fonturile, elementele de navigare, ar trebui să fie aceleași pe întreg site-ul.

Adaptat pentru toate platformele. Site-ul ar trebui să fie adaptat pentru orice tip de device (Calculator, tabletă, telefon).

Convenționalitate. Plasarea unor elemente ca Meniul principal pe partea stângă sau sus, a logotipului în stânga sus, acesta să fie clickabil, etc.

Creat pentru utilizator. Înainte de a lansa site-ul, dați-l unor persoane să-l testeze. Remediați probleme raportate.

Fonturile. Pe care le utilizăm și cum le instalăm?

Ca și în cazul paletelor de culori, fonturile sunt predefinite în template-urile pe care le folosiți. Totuși, dacă vreți să le schimbați, ghidați-vă la aceste reguli:

  • Nu utilizați mai mult de două (în cazuri aparte – trei) familii de fonturi;
  • În cazul în care folosiți două fonturi, folosiți pentru titluri un font cu serife, iar pentru text – fără serife;
  • În cazul în care se utilizează un singur font, nu abuzați de diferite stiluri ale acestora – Trei ar fi de-ajuns:
  1. Pentru textul de bază alegeți un stil mai puțin pronunțat;
  2. Pentru leaduri sau bold – un stil mai pronunțat;
  3. Pentru titluri – același ca și la lead sau poate chiar mai pronunțat;

Unde gasiți fonturi:

Cea mai mare colecție de fonturi care pot fi utilizate gratuit, o gasiți pe https://fonts.google.com/. Majoritatea sunt gratuite. Fiți atenți când alegeți un font, ca acesta să aibă diacritice. Majoritatea au, dar mai bine să testați:

  • Click pe fontul care vă place;
  • Treceți la limba română pe tastatură;
  • Scrieți în câmpul de sus textul vostru;
  • Dacă toate caracterele cu diacritice vă apar – felicitări, puteți folosi acel font.

Cum să implementați un font pe site:

Având în vedere că majoritatea site-urilor din cadrul API sunt pe WordPress, mă voi opri anume la acest caz. Există mai multe extensii gratuite, care vă permit să conectați fonturile Google la site-ul vostru. O listă puteți vedea și aici: https://blog.hubspot.com/website/best-google-font-plugins-for-wordpress. Web deignerii mai avansați, pot utiliza instrumentele de pe GitHub: https://github.com/google/fonts

Cum pot sponsoriza pe Facebook reclame legate de probleme sociale, alegeri sau politică?

Pentru a putea promova postări din aceste categorii, este nevoie să parcurgeți procedura de verificare și creare a disclaimerului. 

(Notă: trebuiește neapărat să fiți administratorul paginii)

Pasul 1. Identificați-vă:

– Pe Desktop, din secțiunea “Settings” a paginii

– Direct, accesând www.facebook.com/id

– Din aplicația Facebook de pe telefonul mobil

Alegeți metoda care vă convine și urmați pașii de la acest link : https://www.facebook.com/business/help/2992964394067299?id=288762101909005

Pasul 2. Creați disclaimere și legați conturile

Detalii sunt aici: https://www.facebook.com/business/help/488070228549681?id=288762101909005

Pasul 3. Opțional – Autorizați-vă contul de Instagram

Detalii sunt aici: https://www.facebook.com/business/help/1096686790667310?id=288762101909005

Pasul 4. Porniți campania

După ce ați făcut pașii de mai sus, ar trebui să aveți dreptul să creați reclame pe teme sensibile

Detalii vedeți aici: https://www.facebook.com/business/help/544219649587656?id=288762101909005

Care sunt instrumentele pentru alegerea paletelor de culori pentru site?

Deși majoritatea site-urilor sunt create pe bază de template-uri de WordPress, unde paletele de culori sunt create de designeri profesioniști, uneori apare necesitatea de a le modifica. Aceasta se poate întâmpla în cazul rebrandingului, redesignului site-ului sau, pur și simplu, se vrea împrospătarea felului în care arată acesta.

Pentru a defini o paletă de culori, aveți nevoie, în primul rând de o culoare de bază – culoarea brandului vostru. Pe această adresă https://html-color-codes.info/colors-from-image/ încărcați logotipul vostru, după care alegeți culoarea care vă interesează, iar mai jos, în câmpul Color code va apărea codul hex al acesteia. Codul hex este un mod hexadecimal de a reprezenta o culoare în format RGB (Red, Green, Blue) prin combinarea a trei valori – cantitățile de roșu, verde și albastru într-o anumită nuanță de culoare. Acestea sunt parte integrantă a designul web și rămân un mod cheie de reprezentare a formatelor de culoare digital. Copiați acele șase caractere – acesta este codul hex al culorii care vă interesează.

După ce l-ați copiat, mergeți pe această adresă – https://color.adobe.com/create/color-wheel. Este un instrument gratuit de la compania Adobe (creatorul Photoshop, Premiere, InDesign, etc.). Alegeți din meniul din stânga – Complementary (culorile complementare), iar mai jos, la punctul A, introduceți codul hex copiat anterior. Veți obține patru culori complementare, pe care le puteți utiliza pentru diferite elemente de pe site.

Totodată, în meniul de sus, puteți merge la capitolele Explore și Trends, unde veți avea acces la palete deja existente de culori, create de designeri profesioniști.

Folosim sau nu slide-urile pe site?

Slide-urile –  unul din cele mai des utilizate elemente pe site-uri, mai ales pe primele pagini. Totuși, există o problemă cu acestea: vizitatorii ar putea vedea doar primul slide. Potrivit ultimelor studii, primul slide este văzut de circa 90% din utilizatori. Celelalte, fie două sau șapte, vor beneficia în total de 10% de atenție din partea vizitatorilor. 

Ce e de făcut?

Renunțați la slide-show-uri și aranjați elementele unul sub altul. Veți observa că acestea brusc au devenit mult mai vizibile.

Câtă publicitate sub formă de bannere pot avea pe site?

În anul 2019, Google prin browser-ul Chrome, a început sa blocheze publicitatea pe site-urile pe care densitatea publicității era mai mare de 30%. Totodată, respectarea acestei condiții este impusă și de Coalition for Better Ads, o organizație internațională din care fac parte cei mai mari jucători de pe piața de publicitate digitală din lume.

– Cum se calculeaza densitatea publicității?
– Se aduna înălțimile tuturor bannerelor și se împarte la înălțimea totala a paginii.

– Care este riscul dacă este încălcată aceasta proportie?
– Pentru început, proprietarul site-ului este preîntâmpinat sa rezolve problema. În cazul în care aceasta este ignorată, browserul Chrome va bloca întreaga publicitate de pe site. Procesul de revizuire este unul destul de anevoios.

 

Care CMS este cel mai de utilizat pentru site-urile de știri și de ce?

CMS – Content Management System (Sistem de management / administrare al conținutului) este o platformă de publicare online, a informațiilor care doriți să apară pe Internet generând dinamic website-ul. 

Creat de obicei în limbajul de programare PHP și având în spate o bază de date MySQL. Integrează o sumedenie de facilități gen editare intuitivă WYSIWYG (What You See Is What You Get – Ce vezi aia și va apărea pe site) direct din browser, media manager, management drepturi user și group, sistem de template-uri, sistem multi-lingvistic, conținutul este independent de template, organizare pe secțiuni și categorii, management complet publicare, căutare avansată, sistem intuitiv și oricând modificabil de meniuri, etc. Cea mai importantă calitate a unui CMS, pe lângă un grad mare de control și automatizare, este ca oricine îndreptățit să acceseze administrarea lui (cu un utilizator și o parolă) poate modifica foarte simplu și fără cunoștințe IT direct din browser aproape orice în el.

Cel mai des utilizat sistem de administrare al conținutului folosit pentru site-uri de stiri este WordPress. Circa 30% din site-uri pe Internet sunt create pe această platformă. Puncte forte:
1. Non – Cost – crearea unui site multifuncțional și exclusiv este absolut gratuit pentru crearea acestuia,
2. Majoritatea companiilor de hosting (găzduire a site-urilor) au incluse instrumente pentru gestionarea site-urilor pe WordPress,
3. Design intuitiv – interfața pentru administrator și vizitatori este foarte simplă și intuitivă, navigarea și amplasarea elementelor pe site la îndemână,
4. Securitate – platforma WordPress este considerată una din cele mai securizate și protejată de atacurile hackerilor,
5. Accesibilitatea – orice schimbare care ai nevoie să o faci la site-ul tău din orice loc și la orice device, inclusiv telefon mobil,
6. Editabilitatea – fiecare componentă a site-ului (antetul, fundalul, paginile) pot fi modificate și personalizate după bunul plac
7. Optimizarea – orice postare, imagine și pagină conține meta tag-urile necesare care permit motoarelor de căutare să-l recomande printre primele rezultatele de căutare ale utilizatorilor
8. Șabloane și plugin-uri – utilizatorii au o multitudine de șabloane pentru oferirea unui aspect frumos al site-ului care ulterior poate fi modificat și personalizat, iar prin instalarea plugin-urilor (inserturi) crește funcționabilitatea site-ului apropiindu-l de un site avansat,
9. Prietenos cu rețele sociale – acesta oferă posibilitatea de integrare cu cele mai populare platforme de socializare, dar și instrumentele necesare pentru publicarea conținutului de pe site pe rețele,
10. Există mulți specialiști pe piață care cunosc WordPress, astfel o redacție nu depinde de un singur dezvoltator (în cazul în care se planifică a fi făcute modificări mai complexe).

Tag-urile (etichetele) pe site. Ce sunt acestea și cum le utilizăm?

Tag-urile sau etichetele sunt niște cuvinte cheie, care ajută la clasificarea și sortarea informației de pe site. În baza acestor tag-uri, pot fi create colecții de articole ce se referă la același topic. Exemplu: https://expresul.md/tag/calm/. După care, această colecție de articole poate fi utilizată în diferite moduri pe site. (Exemplu: tag pe site-ul protv.md – https://protv.md/coronavirus).

De asemenea, tag-urile sunt utilizate și la crearea de articole similare. Asta depinde și de funcționalitățile site-ului, însă sunt folosite destul de des. (Exemplu: MoldovaCurata.md (în subsolul articolului).

Totodată, folosirea tag-urilor este o practică des întâlnită și pentru optimizarea SEO (Optimizare pentru motoarele de căutare). Astfel, o temă actuală, de exemplu “COVID-19” sau “Alegeri Prezidențiale 2020”, devine un tag des utilizat și poate ajunge în topul căutărilor Google, Bing sau Yandex.

Recomandarea este de a nu folosi prea multe etichete, 2-3 ar fi de-ajuns. Puteți folosi 4-5 când e vorba de un subiect mai complex, cu multe nume și evenimente. Nu folosiți tag-uri prea generale, cum ar fi Republica Moldova, deoarece în jur de 90% din tag-uri la articole conțin aceste cuvinte. 

 

Cum facem optimizarea imaginilor?

În cazul în care site-ul nu are un sistem de optimizare a dimensiunii imaginilor, este recomandat ca acestea să fie micșorate până la aproximativ 100 KB. Aceasta va mări viteza de încărcare a site-ului, dar și va contribui la o experiență mai bună de navigare pentru utilizatori. Reduceți mărimea acestora până la următorii parametri:
– Lățimea de 800px
– Le puteți salva în  JPEG, cu o compresie de 61-71%

 

Cum putem accesa traficul de pe site din Google Analytics și ce prezintă structura acestuia?

In Google Analytics traficul de pe site este împărțit în cinci categorii.

Pentru a-l accesa, mergeți la Acquisition -> Overview.

Iată cum arată structura de bază și ce înseamnă fiecare categorie în parte:

Social – este traficul care vine de pe rețelele sociale – Facebook, Twitter, Odnoklassniki, etc.
Direct – aici se contorizează traficul venit de la vizitatorii care intră direct la voi pe site (din Bookmarks sau accesează adresa direct în browser).

Referral – trafic venit de pe alte site-uri care va citează. Uneori aici poate fi si un mic procent de trafic venit de pe rețelele sociale, dar, de obicei, acesta e contorizat aparte (vezi mai sus).

Organic –  trafic venit de pe motoarele de căutare. In Republica Moldova, este vorba în special de Google, dar poate veni și de pe Bing, Yahoo, Yandex, etc.

Other – traficul care nu intră în celelalte patru categorii sau nu poate fi identificat de Google Analytics, merge la Other. Pentru a vedea structura acestuia, dați click pe acesta.

Cum să vezi versiunea de mobil a site-ului de pe computer?

Deseori, webdesignerii după ce fac anumite schimbări pe site vor să vadă cum arată aceste modificări pe telefon. Ca să nu cauți telefoane cu sisteme diferite de operare Android, iOS  cea mai simplă metodă este de a verifica în browser (Google Chrome, Firefox).

De aceea, trebuie să parcurgeți următorii pași:

  1. Apăsați tasta F12 la PC sau butonul “fn” la Laptop
  2. Formați combinația de taste Ctrl+Shift+M
  3. Faceți refresh la pagină – Ctrl+R sau F5
  4. În meniul de sus puteți alege tipul de dispozitiv mobil, rezoluția ecranului, poziția ecranului (verticală / orizontală) etc.

 

Cum aranjăm mai bine textul, imaginile și video-urile în cadrul unui articol?

Trebuie să țineți cont de câteva reguli de bază:

Textul:

– Să fie împărțit în subcapitole, fiecare având subtitlu,

– Subtitlurile pot fi urcate deasupra textului principal, fiecare având un link de tip anchor (care duce la  începutul subcapitolului respectiv),

– Să fie folosite liste cu bulleturi sau numerotări,

– Utilizarea citatelor, acolo unde este cazul.

Imagini / Video:

– Fotografiile să fie inserate câte una în text, în locul potrivit,

– Fiecare fotografie să aibă un titlu / descriere unică,

– La fel  se plasează și  video-urile,

– Evitați să inserați toate fotografiile doar la sfârșitul articolului,

– Nu folosiți mai mult de 10-12 fotografii.

 

De ce depinde viteza de încărcare a site-ului?

 Deseori, viteza de încărcare a site-ului este afectată de următorii factori:
– imagini prea mari, neoptimizate (am văzut și imagini de 3-4 MB),
– prea multe pluginuri și cod neoptimizat,
– performanțe scăzute ale hosting-ului (spațiul unde este găzduit și de unde se servește conținutul site-ului către utilizatori),
Pentru un diagnostic complet a site-ului, recomand să consultați periodic acest instrument: https://developers.google.com/web/tools/lighthouse

Datele pe care le oferă Google Analytics oscilează foarte brusc de la o lună la alta, de ce așa? Ce se poate întreprinde?

 Se recomandă următorii pași (în această ordine):
– să se verifice dacă este codul de Analytics instalat corect pe site,
– să se verifice datele anterioare (câteodată Google Analytics poate afișa date eronate, după care, acestea sunt corectate),
– să se încerce, în calitate de experiment, să se instaleze, în paralel alt cod de Analytics, cum ar fi Yandex Metrika, pentru a vedea dacă datele corespund cu Google Analytics.

La ce mai atragem atenția ca să verificăm cum merge și arată site-ul?

Ultimele statistici arată că circa 80% din cei care vizitează site-urile de știri o fac de pe dispozitive mobile, mai exact, de pe telefoane mobile. Atunci când verificați site-ul cum merge și cum arată, recomand să fie făcut în primul rând de pe mai multe telefoane mobile, atât ca sisteme de operare cât și ca mărimea de ecrane și performanță. O recomandare aparte ar fi explorarea posibilității de implementare a AMP (Accelerated Mobile Pages) – o tehnologie promovată de Google, care permite încărcarea instantanee a paginilor site-ului. Cu cât este mai mare viteza de încărcare, cu atât mai sus vor fi paginile voastre în rezultatele căutărilor pe Google.